سیستم آموزشی امروز برای دنیای فردا آماده است؟

سنگ‌بنای فرصت است زیرا دانش و مهارت‌های ارزشمندی را برای افراد ارائه می‌دهد و برای جامعه نیز مفید است و نسل‌های آینده مرزهای نوآوری و بهره‌وری جدیدی را در پیش می‌گیرند اما سیستم آموزشی امروز برای دنیای فردا طراحی نشده است.

 به نقل از ویفروم، برنامه‌های آموزشی مجازی که فرصت‌های آموزشی انعطاف‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه را برای آینده کاری ارائه می‌دهند، می‌توانند به رفع این شکاف کمک کنند. از آنجایی که جهان به دنبال حفظ رشد اقتصادی و در عین حال پرداختن به نابرابری اجتماعی و تغییرات آب‌وهوایی است، تغییراتی که برای ۱۰ سال آینده ایجاد کنیم، کلیدی برای قرار دادن ما در مسیر درست برای آینده‌ای عادلانه‌تر و پایدارتر خواهد بود.

با توجه به اینکه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حدود ۹۰ درصد از کل شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند و تقریباً ۷۰ درصد از مشاغل و تولید ناخالص داخلی جهان را بر عهده دارند، کارآفرینی باعث ایجاد تحول خواهد شد و این مشاغل نقش مهمی در پیشبرد اقتصاد جهانی ایفا خواهند کرد.

با این حال، مبتکران یک شبه متولد نمی‌شوند؛ باید ذهن کارآفرین را پرورش داد. هر کارآفرین برای ایجاد کسب وکار متحول کننده، ابتدا به پایه و اساس ضروری آموزش باکیفیت نیاز دارد. سال‌های سپری شده در مکان‌های آموزشی دیدگاه‌های آنان را گسترش می‌دهد، به ایجاد دانش و اعتماد به نفس آنان کمک می‌کند و اشتیاق آنان را برای یادگیری مادام‌العمر پرورش می‌دهد.

بر اساس نتایج گزارش یونیسف، ۶۰۰ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان نمی‌توانند به حداقل سطح مهارت در خواندن و ریاضیات دست یابند، حتی اگر دو سوم آنان در مدرسه هستند. برای ۱۲۹ میلیون جوان خارج از مدرسه و ۴۳.۳ میلیون کودک آواره در سراسر جهان، این مهارت های اساسی حتی دور از دسترس هستند.

دسترسی به آموزش، حقی اساسی نه امتیاز همچنین سنگ‌بنای فرصت است. همان‌طور که جهان و اقتصاد ما پیشرفت می‌کند، ما باید اطمینان حاصل کنیم که زیرساخت‌هایی برای حمایت از جوانان در ادامه تحصیلشان، فارغ از اینکه چه کسی هستند یا در کجا زندگی می‌کنند، وجود داشته باشد.

همچنین باید با تقویت خلاقیت، تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله دانش‌آموزان را برای سؤالات مهم و ناشناخته‌ای که پیش رو دارند آماده کنیم. به همین ترتیب، مربیان پرشور باید آموزش، سرمایه‌گذاری و حمایت شوند تا رویکردهای آموزشی مدرنی را ارائه دهند که با پشتوانه علم، پرورش مهارت‌های ضروری و کمک به تبدیل جوانان به رهبران آینده است.

سیستم‌های مدرسه باید برنامه‌های درسی خود را دوباره ابداع کنند تا آموزش جامعی ارائه دهند که رشد اجتماعی، عاطفی، شناختی و تحصیلی دانش‌آموزان را تقویت کند.

باید بپذیریم که سیستم آموزشی امروز ما برای دنیای فردا طراحی نشده است  و باید مایل به تغییر آن باشیم. نسل‌های فعلی و آینده در یک جامعه دیجیتال رشد خواهند کرد که تخمین زده می‌شود ۷۰ درصد ارزش جدید در اقتصاد در دهه آینده بر اساس مدل‌های کسب‌وکار دیجیتالی فعال ایجاد شود.    

با وقوع نوآوری‌ها در فناوری جدید، ۴۴ درصد از مهارت‌های کارگران در پنج سال آینده مختل خواهد شد و این امر بر نیاز به رویکردهای جدید یادگیری تأکید می‌کند. با این حال، آموزش تا حد زیادی مانند نسل پدربزرگ و مادربزرگ ما باقی مانده است.

البته موفقیت اقتصاد جهانی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار خواهد گرفت، با این حال، ما نباید نقش مهم کارآفرینی را به‌عنوان موتور رشد همراه با نقش کلیدی آموزش در پرورش و الهام بخشیدن به آن نادیده بگیریم. بذرهای نوآوری فردا در کلاس‌های درس و دانشگاه‌های امروز با استفاده از فناوری پیشرفته و امکانات علمی، کاشته و پرورش می‌یابد.

با توجه به بهترین شیوه‌ها و با همکاری با شرکای همفکر در بخش‌ها، می‌توانیم جوانان را به دانش و مهارت‌هایی مجهز کنیم تا آینده را دوباره تصور کنند و با انجام این کار، اقتصادی جهانی می‌سازیم که برای همه انعطاف‌پذیرتر و شکوفاتر باشد.     خبرگزاری ایسنا